HUMAN RIGHTS AND MULTICULTURAL EDUCATION: BUILDING AN INCLUSIVE AND DEMOCRATIC SCHOOL

Authors

  • Leandra Lopes Vieira Author

DOI:

https://doi.org/10.56238/ramv19n14-007

Keywords:

Human Rights, Multicultural Education, School Inclusion

Abstract

Education is essential to promote social justice and human rights, creating an inclusive and democratic environment. Multicultural education values diversity, ensuring equal opportunities for all, without discrimination. The general objective is to analyze the importance of integrating human rights and multicultural education in building an inclusive and democratic school, with a focus on promoting equity and respect for diversity. The methodology adopted for this research was a literature review, analyzing and synthesizing existing knowledge on human rights, multicultural education, and building an inclusive and democratic school. Multicultural education, based on human rights, is crucial for an inclusive and democratic society. It values cultural and ethnic diversity, creating an environment of respect and mutual learning. Laws No. 10.639/2003 and No. 11.645/2008, which make teaching Afro-Brazilian and Indigenous History and Culture mandatory, are important milestones in cultural inclusion. However, challenges such as teacher training and overcoming prejudices still hinder their full implementation. Multicultural education offers opportunities to strengthen citizenship and equal opportunities, making the school a space for social transformation and respect for differences.

References

ABU-EL-HAJ, Mônica Farias; FIALHO, Lia Machado Fiuza. Formação docente e práticas pedagógicas multiculturais críticas. Revista Educação em Questão, v. 57, n. 53, 2019.

ALVES, Patrícia Formiga Maciel; SOARES, Cristiane Leal R. EDUCAÇÃO MULTICULTURAL E DIREITOS HUMANOS. 2015.

BOECHAT, Gisela Paula Faitanin et al. FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES PARA PRÁTICAS INCLUSIVAS. International Contemporary Management Review, v. 5, n. 3, p. e189-e189, 2024.

BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996) para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade do ensino da História e Cultura Afro-Brasileira. Diário Oficial da União, Brasília, 10 jan. 2003. Seção 1, p. 1.

BRASIL. Lei nº 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996) para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade do ensino de História e Cultura Indígena e Afro-Brasileira. Diário Oficial da União, Brasília, 11 mar. 2008. Seção 1, p. 1.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 7 jul. 2015.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996.

CANDAU, Vera Maria et al. Educação em Direitos Humanos e formação de professores (as). Cortez editora, 2016.

DE OLIVEIRA ANDREOTTI, Vanessa. Educação para a cidadania global: Soft versus critical. Sinergias: Diálogos Educativos para a Transformação Social, v. 1, p. 57-66, 2014.

DE SOUZA BARROS, Anny Querubina. O PAPEL DA EDUCAÇÃO NA PROMOÇÃO DOS DIREITOS HUMANOS: DESAFIOS E OPORTUNIDADES PARA GRADUANDOS. Revista OPTIE-Observatório de Pesquisa, Tecnologia e Inovação na Educação Básica, v. 2, n. 1, 2024.

FLEURI, Reinaldo Matias. Interculturalidade, identidade e decolonialidade: desafios políticos e educacionais. Série-Estudos, n. 37, p. 89-106, 2014.

GADOTTI, Moacir. Informação, conhecimento e sociedade em rede: que potencialidades. Educação, Sociedade & Culturas, v. 23, p. 43-57, 2005.

GASPAR, Maria Eugénia dos Santos. Práticas Inclusivas em Contexto multicultural: Opiniões dos professores numa escola do 1º Ciclo. 2009. Dissertação de Mestrado.

GONÇALVES, Leonardo de Oliveira et al. Lei Federal nº 10.639/03: um desafio para a educação básica no Brasil. 2010.

MARTINAZZO, Celso José; BARBOSA, Manuel Gonçalves. A educação escolar em um mundo complexo e multicultural. 2016.

MENDES BRASIL, Natasha Fernandes. IMAGINE UMA MENINA COM CABELOS DE BRASIL: A CONSTRUÇÃO DA IDENTIDADE NUMA PERSPECTIVA MULTICULTURAL. Tramas para Reencantar o Mundo, v. 2, n. 2, 2016.

MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa; CANDAU, Vera Maria. Educação escolar e cultura (s): construindo caminhos. Revista brasileira de educação, p. 156-168, 2003.

MOREIRA, Antônio Flávio. Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Editora Vozes Limitada, 2012.

MOREIRA, Maria da Fé Silva et al. DESAFIOS E POSSIBILIDADES DA EDUCAÇÃO MULTICULTURAL NAS ESCOLAS. Revista Ilustração, v. 5, n. 8, p. 159-174, 2024.

NARCISO, Rodi et al. Inclusão escolar: desafios e perspectivas para uma educação mais equitativa. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 10, n. 8, p. 713-728, 2024.

SILVA, Fabíola Cadete et al. Educação inclusiva e tecnologias educacionais: mediação e promoção da aprendizagem no ensino remoto. Revista Práxis Educacional, v. 19, n. 50, 2023.

TEODORO, Ana Flávia et al. ADAPTAÇÃO CURRICULAR: REPENSANDO PROCESSOS PEDAGÓGICOS RELACIONADOS À FORMAÇÃO DOCENTE NA PRÁTICA INCLUSIVA. 2024.

XAVIER, Giseli Perelide Moura; CANEN, Ana. Multiculturalismo e educação inclusiva: contribuições da universidade para a formação continuada de professores de escolas públicas no Rio de Janeiro. Pro-posições, v. 19, p. 225-242, 2008.

Published

2025-12-14

How to Cite

VIEIRA, Leandra Lopes. HUMAN RIGHTS AND MULTICULTURAL EDUCATION: BUILDING AN INCLUSIVE AND DEMOCRATIC SCHOOL. Revista Digital Acadêmico Mundo, [S. l.], v. 19, n. 14, p. e32, 2025. DOI: 10.56238/ramv19n14-007. Disponível em: https://academicomundo.com.br/rdam/article/view/32. Acesso em: 28 dec. 2025.