HYPATIA OF ALEXANDRIA: WOMAN AND SCIENCE IN CINEMA IN TEACHER FORMATION
DOI:
https://doi.org/10.56238/ramv19n14-004Keywords:
Gender, Science, Hypatia of Alexandria, Teaching, CinemaAbstract
The text explores how cinema constructs the image of women through systems of representation that shape subjectivity and meaning. It argues that film does not merely portray women but participates in producing cultural codes that define femininity. By examining narrative structures, visual conventions, and patterns of identification, the text shows how the female figure is often positioned as an object of the gaze, confined to roles that limit her agency. It also highlights the tensions between what is shown on screen and the possibilities of women’s experiences outside dominant discourses. The analysis proposes that understanding these mechanisms is essential for challenging established forms of representation and for imagining alternative cinematic languages. Ultimately, the text calls for a critical engagement with film that reveals how gender operates within visual culture and how different expressive strategies can open space for new forms of subjectivity.
References
ALIC, Margaret. Hypatia's heritage: a history of women in science from antiquity to the late nineteenth century. London: The Women's Press, 1986
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2004.
BOURDIEU, Pierre. La domination masculine: édition augmentée d'une préface. Paris: Edições du Seuil, 1998.
COMBES, Françoise (org.). Genre et sciences. Paris: College de France, 2025.
DE LAURETIS, Teresa. Através do espelho: mulher, cinema e linguagem. Estudos Feministas, v. 1, n. 1, p. 98-122, 1993. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S0104-026x1993000100006&script=sci_abstract Acesso em 25 nov 2025.
DZIELSKA, Maria. Hypatia of Alexandria. Cambridge; London: Harvard University Press, 1995.
FARIAS JÚNIOR, José Petrúcio. Hipátia e os conflitos religiosos de Alexandria como objeto da produção cinematográfica: estudos a partir de Ágora. Revista Jesus Histórico, v. 27, 2021.
FERNANDES, Hylio; COSTA, Angélica. Mulheres cientistas nos livros didáticos de ciências do Brasil no século XXI. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 24, jan./dez., 2024. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/48227. Acesso em 25 nov. 2025.
FISCHER, Rosa Maria Bueno. O estatuto pedagógico da mídia: questões de análise. Educação e Realidade. v. 2, n.2, p. 59-79, jul./dez. 1997.
FISCHER, Rosa Maria Bueno. Foucault e a análise do discurso em Educação. Cad. Pesqui., 2001. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S0100-15742001000300009&script=sci_abstract
Acesso em 25 nov 2025.
HABERMAS, Jürgen. Mudança estrutural da esfera pública. Tradução: Flávio R. Kothe. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1984.
HARDING, Sandra. The Science Question in Feminism. Ithaca: Cornell University Press, 1986.
LOPES, José de Sousa. O cinema na docência universitária. In: BARBOSA, Maria; TEIXEIRA, Inês; COSTA, Maria (orgs.). Territórios da docência no ensino superior. Curitiba: CRV, 2017. p. 201-214,
MAIA, Marcos; CARVALHO, Maria. Clube do livro na prisão, corpos abjetos, identidades em suspenso na extensão. Contribuciones a Las Ciencias Sociales, v. 16, n. 9, 2023.
MARTINELLI, Águeda. Hypatia de Alexandria: por uma história nao idealizada. In: PACHECO, Juliana (Org.). Filósofas: a presença das mulheres na filosofia. Porto Alegre: Editora Fi, 2016. p.64-83.
POMEROY, Arthur. A companion to ancient Greece and Rome on screen. Hoboken: John Wiley and Sons, 2017.
SCHIEBINGER, Londa. Has Feminism Changed Science? Cambridge: Harvard University Press, 1999.
TANNENBAUM, Cara; ELLIS, Robert; EYSSEL, Friederike; ZOU, James; SCHIEBINGER, Londa. Sex and gender analysis improves science and engineering. Nature, n. 575, 2019. Disponível em: https://www.nature.com/articles/s41586-019-1657-6. Acesso em 25 nov. 2025.