PHYSICAL EDUCATION IN THE EDUCATION PLANS OF BRAZILIAN FEDERAL UNITS 2014 TO 2026

Authors

  • Suterlânio Novais Gonçalves UESB Author
  • Hilheno Oliveira Miranda UESB Author
  • Mário Cleber Alves Oliveira UESB Author
  • Tatiane Lima Soares Meira CEGESP Author
  • Temistocles Damasceno Silva UESB Author

Keywords:

Physical Education, Public Policies, Education Plans, Basic Education

Abstract

This research is based on the recognition of Physical Education as an essential curricular component of Basic Education, as established in the 1988 Federal Constitution, the Law of Guidelines and Bases for National Education (Law No. 9,394/1996), the National Curricular Parameters (PCNs), and the National Common Curricular Base (BNCC). Thus, it analyzes government planning for education, taking into account the analysis of the priorities listed for Physical Education in the Plans of the Brazilian Federative Units. The objective of this research is to analyze the attention given to Physical Education in the education plans of the 27 Brazilian Federative Units, from 2014 to 2026. This study is a documentary, exploratory, and qualitative research (Gil, 2008). Therefore, it intends to use content analysis of state education plans. The data were analyzed according to the priorities of each state's education plans. The study's results identify gaps that demonstrate a lack of planning and management in the Brazilian education system. Therefore, they demonstrate little attention to Physical Education among the states. The conclusion is that, despite legal and regulatory advances, challenges remain regarding the effective recognition of Physical Education as a discipline in education systems. Therefore, this study highlights the importance of valuing Physical Education in the Education Plans of the States, highlighting its strategic role in public education policies and in the comprehensive development of students.

Author Biographies

  • Suterlânio Novais Gonçalves, UESB

    Graduando em Educação Física na modalidade licenciatura, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

  • Hilheno Oliveira Miranda, UESB

    Pedagogo, Sociólogo, Mestre em Educação e Doutorando em Educação, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

  • Mário Cleber Alves Oliveira, UESB

    Graduado em Licenciatura Plena em Educação Física, Especialista em Metodologia da Educação Física e Esportes, Mestrando em Educação, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

  • Tatiane Lima Soares Meira, CEGESP

    Graduada em Pedagogia, Pós Graduada em Políticas Públicas Educacionais, Gestão Escolar e Coordenação Pedagógica e Educação Especial e Inclusiva, Universidade Paulista (UNIP), Faculdade Einstein (FACEI), Pesquisadora do Centro de Estudos em Gestão Pública (CEGESP)

  • Temistocles Damasceno Silva, UESB

    Licenciado em Educação Física pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB); tecnólogo em Gestão Pública pela Universidade Estadual de Maringá (UEM); especialista em Metodologia da Educação Física e Esporte pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC); especialista em Atividade Física e Saúde pela Faculdade de Tecnologia e Ciência (FTC); mestre em Desenvolvimento Regional e Urbano pela Universidade de Salvador (UNIFACS); doutor em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Docente do curso de Educação Física da UESB e coordenador do Centro de Estudos em Gestão Pública (CEGESP). Docente da Especialização e Residência em Gestão em Saúde (RESTEC-UEM). Docente Permanente do Programa de Pós-graduação stricto sensu em Educação (PPGEd-UESB). Docente Colaborador do Programa de Pós-graduação stricto sensu em Enfermagem e Saúde (PPGES-UESB). Conselheiro Estadual de Esporte e Lazer - Bahia (2023-2025). Coordenador do Grupo Temático "Gestão Esportiva aplicada ao Setor Público" da Associação Brasileira de Gestão do Esporte (ABRAGESP) (2022-2026)

Published

2025-11-03

How to Cite

GONÇALVES, Suterlânio Novais; MIRANDA, Hilheno Oliveira; OLIVEIRA, Mário Cleber Alves; MEIRA, Tatiane Lima Soares; SILVA, Temistocles Damasceno. PHYSICAL EDUCATION IN THE EDUCATION PLANS OF BRAZILIAN FEDERAL UNITS 2014 TO 2026. Revista Digital Acadêmico Mundo, [S. l.], v. 19, n. 13, 2025. Disponível em: https://academicomundo.com.br/rdam/article/view/17. Acesso em: 11 nov. 2025.